SAMENSTELLING VAN DE MENS

De mens is in zijn essentie drievoudig samengesteld, wat als volgt kan worden weergegeven:

De Monade of zuivere Geest, de Vader in de Hemel

  1. Wil of Macht – De Vader
  2. Liefde-Wijsheid – De Zoon
  3. Actieve Intelligentie – De Heilige Geest

De Monade, die wordt gekenmerkt door haar dynamiek, is het hoogste element van de menselijke constitutie. Ze is zichzelf bewust van haar eigen aard en kracht terwijl ze volledig actief is. Het is mogelijk om te zeggen dat haar pure geest de levendige wil van God belichaamt. De mens komt pas in contact met de Monade bij de laatste inwijdingen, wanneer hij het einde van zijn reis nadert en volmaaktheid heeft bereikt.

De Geestelijke triade

Atma, Boeddhi en Manas vormen de geestelijke of spirituele triade en staan in dezelfde verhouding tot de Monade als de persoonlijkheid tot de ziel. De geestelijke wil, de intuïtie en het hogere of abstracte denkvermogen behoren tot deze triade.

De Ziel, het Reïncarnerend Ego, het Hoger Zelf

De ziel, ook wel het oorzakelijke, causale of egoïsche lichaam genoemd, is het midden tussen het concrete en het hogere denkvermogen. Ze is zich bewust van de groep vanwege haar magnetische aard. Ze dient als een brug tussen de geestelijke wereld en de lagere wereld van concrete manifestatie.

De aspirant kan het licht van de ziel gebruiken om een lichtbrug (antahkarana) te bouwen tussen de persoonlijkheid en de geestelijke triade. Hierdoor krijgt hij toegang tot de hogere gebieden; dit zijn het atmische gebied (geestelijke wil), het boeddhische gebied (intuïtie) en het gebied van het abstracte denkvermogen (manas).

Het is alleen mogelijk om zielsbewustzijn te ontwikkelen wanneer een persoon de ziel als het innerlijke zelf erkent en zich erdoor laat inspireren en leiden. Het Ego begint invloed uit te oefenen bij gevorderde mensen, en steeds meer bij mensen op het proefpad. Dit gaat door tot het punt waarop bij de derde inwijding het lagere zelf volledig door het hogere zelf wordt beheerst en het hoogste aspect zijn energie laat voelen. Daarom is het doel van meditatie om mensen bewust te maken van het Ego of de Ziel en om de lagere natuur te beheersen.

Het Ego of de Ziel weerspiegelt zich in de persoonlijkheid:

Persoonlijkheid, lager zelf, mens op het stoffelijk gebied

  1. Een mentaal lichaam – lager manas
  2. Een emotioneel lichaam – astraal lichaam
  3. Een stoffelijk lichaam – grofstoffelijk en etherisch lichaam

Het fysiek-etherische, astrale en lagere mentale lichaam vormen de persoonlijkheid. Dit is het essentiële onderdeel van de menselijke constitutie dat ons in staat stelt te communiceren en te interageren met degenen met wie we om ons heen wonen en andere mensen met wie we omgaan.

Manas – solair of lunair

Manas, het verstand of denkvermogen, is een dualistisch principe. Het is solair in zijn hogere aspect en lunair in zijn lagere aspect. Manas verbindt zich met Boeddhi, het principe van intuïtie en onderscheidingsvermogen, in zijn hogere aspect. Manas heeft een relatie met Kâma, het principe van begeerte en verlangen, in zijn lagere aspect. Manas is een brug tussen de hogere geestelijke vermogens en de lagere, meer aardse verlangens als gevolg van deze dualiteit.

Het concrete denkvermogen, lager Manas, vormt de basis van de persoonlijkheid. Het voert de dagelijkse activiteiten uit en bepaalt hoe een persoon is. Dit deel is sterfelijk en wordt na de dood van het onsterfelijke drietal gescheiden.

Hoe groter de mate van verlichting die een persoonlijkheid bereikt door de uitstraling van de Monade-Ziel, des te hoger zal zijn bewustzijnsniveau zijn tijdens een incarnatie en in de toestanden na de dood. Door deze verlichting kan de persoonlijkheid steeds meer in harmonie komen met de hogere geestelijke energieën. Als gevolg hiervan kan men een dieper begrip krijgen en een leven leiden dat voller is. In de staten na da de dood kan dit verhoogde bewustzijn zich manifesteren als een grotere helderheid en een diepere verbinding met universele geestelijke realiteiten.